Stas Het-team-foto-1

INDRA STAS OVER ‘Hoe moet ik een prijs bepalen?’

Indra Stas (41) is eigenaar van Stas Home Déco, het Home & Lifestyle sales agentschap in de Benelux voor meerdere merken en ze woont als Belgische in Nederland.  Ze schrijft over wat haar opvalt in haar werk als ondernemer in de interieurwereld.

De prijsstelling van nieuwe producten of een nieuw merk. Opmerkelijk genoeg is het eén van de meest gestelde vragen tijdens onze development sessies. Een belangrijk onderwerp dus om eens dieper op in te gaan.

Je basis op orde

In de basis zijn alle soorten kosten binnen je bedrijf een belangrijk onderdeel van de prijsstelling. Directe en indirecte kosten, vaste en variabele kosten. Het begint dus al met dit in kaart te brengen. Soms zijn daar schattingen of meer berekeningen voor nodig. Zo geeft je energiefactuur niet aan wat de kosten per artikel zijn. Goed dus om alles op een rijtje te zetten en na te denken hoe je dit naar de kost van een artikel kan rekenen.

Er is meer wat telt

Als het zo simpel zou zijn als een optelsom, dan werd deze vraag niet zo vaak gesteld. Prijs is immers ook strategie en gevoel. Vragen als hoe zijn je concurrenten geprijsd en hoe wil je dat je merk ontvangen wordt, zijn belangrijke onderdelen van je keuze. Je kan voor een duurzaam en kwalitatief beeld gaan, maar je kan ook kiezen voor een prijsvechters imago. Los van deze strategische keuzes is je lange termijn doelstelling van je bedrijf een punt dat je de revue moet laten passeren. Bij een lagere prijs hou je mogelijk een lagere marge over. Bij een te hoge prijs, verkoop je mogelijk te weinig.

Het effect van b2b

De verkopen van je productlijn via meerdere verkoopkanalen maakt dat je een bredere bekendheid creëert van je merk. Het maakt ook dat je een effect krijgt op je prijsstructuur. Elk winkelpunt wilt uiteraard verdienen aan de verkoop. Het niveau van die verdiensten hangt sterk af van de branche, van het niveau in prijs en van de grootte van het verkoopkanaal. Je kan je vast wel inbeelden dat een winkelketen iets meer wilt verdienen dan een standaard winkel. Een ver van mijn bed show? Dat kan, maar het is wel slim om deze dingen in kaart te brengen en hier rekening mee te houden. Prijslijsten kunnen niet constant aangepast worden. Ook al verkoop je nu alleen naar de consument. Als je doel is om ooit ook via winkels te verkopen, moet je het nu al inrekenen. Je consument wilt straks niet ineens 20% meer betalen hiervoor.

De P uit de marketingmix

Prijs is een marketingtool. Nee dat klinkt niet gek. Het bepaalt hoe je klant naar je product kijkt. Je geeft er een beeld mee van je merk. Wil jij het lage, midden of hoge segment van de consument bereiken? De psychologische kant van een prijsstelling kan het verschil tussen ‘deal’ en ‘luxe’ zijn. Bij prijzen die op 99 na de komma eindigen, krijgt de consument een deal gevoel. Bij ronde getallen ervaart de consument meer een luxe gevoel.

Ben jij voor jouw nieuwe merk of productlijn nog op zoek naar de juiste prijsstelling? Neem de verschillende punten dan goed in overweging, neem zeker ook een kijkje bij je concurrenten en vergeet niet te rekenen hoeveel winst je wilt halen!

Zoek jij hulp voor het ontwikkelen van je merk of productlijn? Indra Stas biedt hulp vanaf een sporadische meeting tot een actieve deelname aan je proces. Aan jou de keuze hoeveel hulp je wilt ontvangen en wanneer.