Stas Het-team-foto-1

INDRA STAS BLOGT OVER ‘Hoe kan ik mijn merk verkopen?’

Indra Stas (41) is eigenaar van Stas Home Déco, het Home & Lifestyle sales agentschap in de Benelux voor meerdere merken en ze woont als Belgische in Nederland.  Ze schrijft over wat haar opvalt in haar werk als ondernemer in de interieurwereld.

Wij komen als agent vaak pas in beeld als het product al af is en op de voorraadplank ligt. De merkeigenaar beseft zich dan plots dat verkopen niet vanzelf gaat. Hoe zorg je er als starter voor dat je product wel al aandacht krijgt van in het begin? Hoe bouw je aan je merk en verkoop je het ook?

Wie, hoe, wat, waar?

Om straks je nieuwe merk of product goed te kunnen verkopen als het geproduceerd is, maak je een plan op: het marketing plan. Dit is een cruciaal onderdeel van je ontwikkelproces van je nieuwe merk of productlijn. Het is immers heel belangrijk dat jij weet aan wie je je product wilt verkopen voordat je het produceert. Binnen je marketingplan ga je bepalen hoe je die ideale klant gaat benaderen. Zowel in communicatie als via welke verkoopkanalen. Je brengt je sterke en zwakke kanten van je merk/productlijn zichtbaar in beeld. Wacht dus niet met het opstellen van je marketingplan tot je product op de voorraadplank ligt,  maar werk eraan vanaf het moment dat je creatieve ontwikkelproces achter de rug is.

Beheer je agenda

Los van de strategische keuzes die je in een marketingplan maakt, ga je ook een introductieplanning maken. Marktonderzoek is hierin een basisonderdeel. Hoe gaat jouw nieuwe product straks in de markt liggen? Wat is je toegevoegde waarde voor de markt? Uit die informatie maak je een introductieplan op. Je weet nu via wie je wilt verkopen en wie je doelgroep is. Bepaal vanaf wanneer je naar wie gaat communiceren. Het heeft weinig zin om geld te stoppen in consumentencommunicatie als nog niemand je merk verdeeld. Hoe gaat die consument het dan kopen? In deze planning neem je ook je realisatie van je website en social media kanalen mee. Deze worden straks immers je basis van je communicatiemiddelen.

Nav Scandinavia assortiment verpakkingen

Tijd om de markt op te gaan

Mensen kopen van mensen. Dat is een belangrijke stelregel die wij hanteren in ons werk. Ben jij een goede verkoper voor je eigen merk? Zo ja, dan kan je vast je verkoop ook zelf opzetten. Zo niet, prima, ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is een wijze les. Verkopen is immers een vak en dat zeg ik niet als reclame voor mijn bedrijf. Een klant moet vertrouwen hebben in de verkoper. Hij moet het product leren kennen, tijd hebben om het te kopen en bovenal ook de goede klant hebben om het door te verkopen.

Voor jou als producent is de belangrijke taak weg gelegd dat de aankoopervaring van de klant goed is. Dat hij tijdig geleverd wordt, dat hij het juiste krijgt, dat hij goed geïnformeerd wordt, dat de kwaliteit aan zijn wensen voldoet en dat zijn eventuele klachten goed worden afgehandeld.

Lees hier meer blogs van Indra Stas over merkontwikkeling

Hulp nodig bij de uitwerking van het verkoopplan voor je merk? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek en meer informatie.