Stas Het-team-foto-1

INDRA STAS BLOGT OVER ‘Hoe bouw ik mijn merk?’

Indra Stas (41) is eigenaar van Stas Home Déco, het Home & Lifestyle sales agentschap in de Benelux voor meerdere merken en ze woont als Belgische in Nederland.  Ze schrijft over wat haar opvalt in haar werk als ondernemer in de interieurwereld.

Een merk is meer als een naam, meer als een product. Een merk is een identiteit en jij bouwt als eigenaar die identiteit op. We kennen allemaal enorm sterke merken zoals Coca-Cola of Apple. Het zijn namen die een gevoel teweeg brengen en die ergens voor staan. Dat is een merk.

Je identiteit

Als een merk een persoon zou zijn, waar zou die dan voor staan? Welke betekenis wil je met je merk hebben voor je doelgroep. Welke boodschap wil je uitdragen. Pas als de identiteit van het merk overeenstemt met de producten, zal je consument het oppakken en écht gaan ervaren. Het kan je helpen om het merk als een persoon te omschrijven en van daaruit een doelgroep te gaan bepalen.

Net ietsje meer

Zodra je die persoonlijkheid van je merk in beeld hebt gebracht, kan je naar buiten. Om je concurrenten te gaan bekijken. Want jij wilt met je merk toch net ietsje meer brengen. Ietsje meer verhaal, ietsje meer waarde, ietsje meer persoonlijkheid. Dat kan je in winkels doen, maar ook branchebeurzen zijn daar een perfecte locatie voor om ook jongere merken te treffen en om een beeld van jouw branche te krijgen. Kijk niet alleen naar hun krachten, kijk ook naar de gaten die er ontstaan in de markt waar jij op in kan spelen. Zo kan je gaan bepalen wat jouw merk uniek maakt ten opzichte van anderen.

Alleen voor jou

Neem weer even je merkidentiteit bij de hand. Uit die omschrijving kan je de juiste doelgroep filteren. Ga niet té breed, focus brengt je verder. En als je de focus hebt bepaald, blijf er dan ook bij. In het begin kan kiezen erg eng zijn, maar het zal je in de toekomst helpen om keuzes te maken in je assortiment, je marketing en je verkooppunten. Een voorbeeld: je maakt tafels die je verkoopt. Zijn je klanten dan consumenten of alleen ondernemers? En wil je naar grote, middelgrote of kleine winkels werken of wil je alleen maatwerk doen? En als je voor de grote bedrijven gaat, heb je dan de capaciteit om hen te beleveren?

Weet wat er speelt

Als je een doelgroep gekozen hebt, moet je ook zorgen dat je exact weet wat hun behoeftes zijn en wat hen stuurt. Willen ze een zeer uitgebreide keuze of zoeken ze eerder een vast assortiment. Hoe vaak willen ze vernieuwing? Welke basisvoorwaarden zijn belangrijk voor hen? Inzicht in je klant speelt een belangrijke rol bij het succes van je merk. Let op als je doelstellingen ook over de grens heen gaan. In andere landen kan het gedrag van een zelfde doelgroep toch anders zijn.

Laat je identiteit zien

Spreek niet alleen over alle fantastische technische facetten van je product, maar laat de identiteit van je merk zien aan je klant. Waar sta je voor? Welke toegevoegde waarde kan jij bieden met je merk?

Lees ook de andere blogs van Indra Stas over merkontwikkeling

Hulp nodig bij het uitwerken van je merk? Neem contact op voor een kopje koffie of een volledige begeleiding.