Indra Stas (41) is sinds 2016 oprichter van Stas Home Déco, het Home & Lifestyle sales agency in de Benelux voor 10 merken en Belgische in Nederland.  Ze schrijft over wat haar opvalt in het interieurnieuws of wat ze meemaakt als jong ondernemer in de interieurwereld.

Zomerreces, even helemaal niks. Het lijkt wel alsof de wereld gewoon even stil staat.

Gek genoeg gebeurt dat tijdens mijn vakantie niet. In die 10 dagen vrij, komen de mails en apps gewoon binnen. Alsof de interieurwereld waarin ik leef nooit stopt. Telkens met de start, ‘hey vakantieganger’ of ‘ik weet dat je in verlof bent, maar’. Ik hoor je denken, tja had je maar geen ondernemer moeten worden, maar is dat zo?

Jonge ondernemers

Sinds 2016 ben ik ondernemer in de interieurwereld, ik val dus nog onder de term ‘jonge ondernemer’. Ondertussen zit er al een pak ervaring, tegenslagen en voorspoed achter mijn kiezen en vast ook nog veel te gaan. Wanneer schakel je eigenlijk naar de titel ‘ ondernemer’? Na een bepaalde tijd, een bepaald doel of je eerste faillissement? Nou, in dat laatste geval, hou ik mijn huidige titel wel als t niet geeft.

FBRK product bull

Groei, groei, groei

Om naar titel 2 te gaan, moet je onderneming groeien in mijn ogen. Doel 1: een loon, doel 2: winst, doel 3 … enz. Als interieuragent heb ik mezelf het doel gesteld om ‘de beste partner te worden voor de winkelier en de fabrikant in de Benelux’. Voor de winkelier betekent dit dat we altijd iets leuks bij hebben als we binnen komen. Voor de fabrikant zijn wij het agentschap met het meeste kennis van onze markt. Zie je de ‘we’ verschijnen in deze zinnen? Exact, ik kan dit niet alleen en bouw dus volop aan een team van experts per regio. Een taak die me weer een enorme ervaring geeft.

We zullen doorgaan

Een taak die gezien wordt, want je kan nu eenmaal niet stiekem mensen zoeken. Daarmee werd me nog maar eens duidelijk, Ondernemen is ‘Growing up in public’ (Quote van Hennie Tibben, gespot via De online podiumbouwer). Hoe eng ook. Door jezelf en je ontwikkeling te laten zien, gaat het stromen en vanuit die beweging ontstaat er iets nieuws. Kansen om mensen te leren kennen en, jawel, te groeien. Ik heb het dan over mijn persoon en daar direct mee verbonden, mijn bedrijf.

Gladjes

Bij sommige ondernemers ziet dat hele groeiproces er zo moeiteloos uit. Je bekijkt ze van op de zijlijn en ze hebben de bal altijd aan de voet, passen hem op het juiste moment en scoren bij elke wedstrijd wel een mooie goal. Stiekem ben ik dan toch een beetje jaloers, puur omdat ik niks van voetbal ken natuurlijk. Dus ik blijf voor mijn doel gaan met het mantra: “The best way of learning about anything is by doing”(Richard Branson).