Indra Stas (41) is sinds 2016 oprichter van Stas Home Déco, het Home & Lifestyle sales agency in de Benelux voor 10 merken en woont als Belgische in Nederland. Ze schrijft over wat haar opvalt in het interieurnieuws of wat ze meemaakt als jonge ondernemer in de interieurwereld.

Een kleed leggen wij niet op de grond, maar trekken het aan. Met stalen, vraag ik niet alleen om kleurstalen, maar een voorbeeld van een product en met een vijs hangen wij een schilderij op. Nederland en Vlaanderen liggen zo dichtbij en toch zo veraf. De verschillen tussen beide gebieden zitten niet alleen in het kleine taalverschil, maar vooral in de cultuur.

Verliefd
Toen ik thuiskwam met de info dat ik aan het daten was met ‘nen Hollander’ was de reactie slechts matig positief. Nederlanders staan nu eenmaal gemiddeld als brutale personen te boek in Vlaanderen waar gereserveerdheid meer de manier van omgang is. Omgekeerd is dat een heel ander verhaal, als Vlaming krijg je een warm welkom in Nederland. Ze vinden ons taaltje zo ‘lief’ en ‘zacht’. Dat deze schijnbaar banale zaken ook een effect hebben op de zakelijke verstandhouding tussen beide gebieden kan dan ook geen verrassing zijn.

Jong geleerd
Een Nederlander is een snelle beslisser, een doorpakker. Dat krijg je gewoon al mee in je opvoeding. Een kind mag in Nederland zijn gedachte zeggen en krijgt veel meer vrijheid. In mijn ogen niks ten nadele van de Vlaamse opvoeding die toch een stuk strikter en conservatiever is, hier gelden andere regels. Beleefdheid en discipline worden er zowat ingestampt op jonge leeftijd. De hiërarchie is al van jongsaf belangrijk in België en dat zie je in de taal, maar ook zeker later op de werkvloer terug. Je spreekt je baas niet zomaar tegen en laat hem in meetings gewoon uitspreken ook al ben je het niet met hem/haar eens. Ook in onderhandelingen zie je dat terug waarbij beslissingen vaak niet zonder akkoord van hogerhand worden genomen.

Wat trager
Tijdens het zakendoen pakt een Nederlander ook sneller door, wij merken dat je gemiddeld 1 à 2 bezoeken, soms 3, nodig hebt voor een nieuwe Nederlandse klant. Bij een Belg in het algemeen is dat anders. Daar heb je 3 tot wel 5 bezoeken nodig voordat je hem als klant kan verwelkomen. Maar, dan is hij ook een stuk trouwer dan de Nederlander die door zijn gevatheid weer snel doorpakt naar de nieuwste trend. En dat is ook exact de reden dat je in België de trends altijd wat later ziet dan in Nederland, maar ook de reden dat het voor een Nederlander soms best moeilijk zaken doen is met een Belg. Hij wilt immers sneller doorpakken en ziet het tempo van de Belg als ‘geen interesse’.

Tendens
In de laatste jaren ontdekt de Vlaming meer en meer Nederland. Niet alleen in toeristisch oogpunt, maar ook zakelijk. Het doorbreken van Albert Heijn en zo meteen ook Jumbo in België heeft daar natuurlijk veel mee te maken. Belgen ontdekken Nederland op een andere manier en geraken er veel vertrouwder mee. Misschien gaan we die kaaskopjes met hun sleurhutten en hun grote mond nog wel eens tof peren vinden… misschien zei ik hé..